Attentie !
Sinds 1 oktober 2017 is het verboden om emissiesystemen zoals roetfilter, katalysator en het systeem voor uitlaatgasrecirculatie te verwijderen.
15% Extra wegenbelasting !
Roetfilters van oudere voertuigen mogen wel verwijderd worden als u het bij de RDW laat registreren. Er is dan sprake van een ‘wijziging van de constructie’ van de auto, wat in het kentekenregister van de RDW moet worden geregistreerd.
Bovendien moeten de eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s met een verwijderd roetfilter vanaf 2019 de wegenbelasting een extra toeslag van 15% voor dieselauto’s zonder roetfilter betalen.
Vanaf 20 mei 2018 geldt nieuwe APKregelgeving. De keurmeester moet vanaf deze datum visueel controleren of een roetfilter aanwezig is bij een auto die over een dergelijk filter beschikt.
In de praktijk betekent dit dat de APK-keurmeester straks controleert of het roetfilterhuis aanwezig is. Als het roetfilter is vervangen door een stuk uitlaatpijp, dan betekent dat afkeur. ‘Visuele controle’ betekent verder dat de buitenkant van de behuizing van het roetfilter geen duidelijk waarneembare beschadigingen mag vertonen.
Dit wordt verklaard door de gedachte dat een filterelement met een flinke deuk beschadigd is en dus niet of niet afdoende werkt.
De keerzijde van deze visuele check-up is dat een verwijderd of beschadigd filterelement in een min of meer onbeschadigd filterhuis tijdens een visuele inspectie dus niet aan het licht komt.
De huidige procedure van roetmeting tijdens de APK blijft voorlopig hetzelfde. Het reinigen of het vervangen van een roetfilter blijft ook na 20 mei 2018 toegestaan, mits het filter tijdens de APK aan de genoemde voorwaarden voldoet.